VILLKOR

Allmänna villkor

1. Giltighet och Parter

Dessa bestämmelser och villkor (”Bestämmelser och villkor”) gäller för avtal mellan Yellow Home AB (”Yellow Home”) och berörd kund (”Kunden”) avseende köp och installation av en komplett solcellsanläggning, batteriinstallation och övriga produktköp inom sol, lagring eller elbilsladdning (”Produkter”).


2. Vad ingår i priset?

1. Priser och avgifter anges i offert/köpavtal mellan Yellow Home och Kunden. Priserna inkluderar installation av en komplett anläggning inklusive allt material, arbete, elektrikers arbete, frakt och driftsättning om inget annat särskilt anges i offert/köpavtalet eller i dessa Bestämmelser och villkor.

2. I priset ingår inte avgifter eller kostnader för lokala krav från elnätsföretag, ändringar av elmätare, eller ansökningar om konstruktions- eller byggtillstånd.

3. Ett förberedande installationsbesök om sådant är nödvändigt.

4. Kampanjer och rabatter kan inte kombineras eller utnyttjas efter kontraktets undertecknande.

3. Prisjusteringar

Priser baseras på aktuella noteringar och priser från leverantörer vid offerdagen. Prisjusteringar kan ske om leverantörspriser ändras efter avtalets signering fram till leveransdagen, exempelvis på grund av ökade råvarukostnader, fraktpriser eller valutaförändringar.


4. Utgångspunkt för Prissättningen

Prissättningen baseras på installation enligt följande villkor:

1. Byggnaden ska vara förberedd och tillgänglig för installation.

2. Kablaget från taket till växelriktaren och/eller säkringsskåpet dras på den mest praktiska och kostnadseffektiva vägen.

3. Växelriktaren installeras och ansluts till elnätet i samma byggnad som Solcellsanläggningen.

4. Dolda kablage är inte inkluderade i priset.

5. Användande av optimerare ingår ej om inget annat anges.

6. Befintliga kabelrör används endast om de är praktiska och passar för projektet.

7. Byggnadens elnät ska uppfylla gällande krav och ha tillräcklig kapacitet.

8. Elskåpet ska uppfylla gällande krav och ha tillräckligt med utrymme.

9. Huvudsäkringen och de elektriska kretsarna ska vara tillräckligt dimensionerade.

10. Installationen görs i samma byggnad som huvudelskåpet.

11. Takbeläggningen och underkonstruktion ska vara lämplig och i bra skick.

12. Taket får inte vara belagt med skiffer, halm eller gräs.

13. Specialtak prissätts separat.


5. Godkänd Kreditprövning

Yellow Home har rätt att göra en kreditprövning av Kunden. Lämnad offert gäller under förutsättning att kreditprövningen blir godkänd.


6. Subventioner

Yellow Home ansvarar inte för ansökan om eller godkännande av nationella eller lokala subventioner eller stödsystem för Kundens räkning. Däremot kommer Yellow Home att ansöka om Grön Teknik, ROT eller RUT om tillämpligt.


7. Information från Kunden

Priset för Produkterna baseras på information från Kunden. Kunden bekräftar att lämnad information är korrekt. Om informationen visar sig vara felaktig eller ej komplett har Yellow Home rätt att justera priser och avgifter eller avbryta projektet.


8. Tillstånd och Godkännanden

Kunden ansvarar för att införskaffa nödvändiga tillstånd och godkännanden från berörda myndigheter eller nätbolag innan installationen av Produkterna.


9. Projektering

Installatörer bestämmer placeringen av Produkterna för bästa möjliga prestanda och kan göra ändringar mot projektering, offert, illustrationer och dylikt, vid behov.


10. Installationsdatum och Varaktighet

Installationsdatumet bestäms av Yellow Home och kan ändras på grund av dröjsmål med godkännanden eller leveranskedjan.


11. Uppgraderingar och Tilläggsbeställningar

Uppgraderingar eller tilläggsbeställningar ska beställas i god tid innan installationen. Yellow Home förbehåller sig rätten att säga nej till sådana om installationen redan är planerad. Sådant extra arbete som framkommer under installationen och bedöms nödvändig för att kunna slutföra installationen kommer att debiteras kunden i efterhand, utan dennes separata godkännande om beloppen understiger 20% av avtalspriset (innan eventuella subventioner och avdrag).


12. Tillträde till Kundens Fastighet

Kunden ska se till att Yellow Home och deras installatörer har fullt tillträde till nödvändiga utrymmen. Kunden ska också tillhandahålla el, vatten och sanitära anläggningar. Kunden ansvarar för att installationsplatsen är fri från hinder och att nödvändiga förberedelser, såsom borttagning av snö, grenar och annat material, har gjorts.


13. Inga Störningar

Kunden ska se till att inga besökare, familjemedlemmar eller husdjur stör installatörerna. Arbeten får inte utföras av Kunden eller andra entreprenörer utan skriftligt godkännande från Yellow Home.


14. Leverans och Driftsättning

Leverans av Produkterna innebär att all, eller nästan all, utrustning är avlämnad till kund eller för dennes avhämtning. Påbörjad installation avser att montage har inletts men dock ännu inte är fullt installerat och testat. Driftsättningen påbörjas så snart eventuella godkännande erhållits från lokala myndigheter, eller när anläggningen bedöms färdig att tas i bruk i de fall externa godkännande ej behöver inhämtas.


15. Fakturering och Betalning

Yellow Home debiterar 75% av anbudsbeloppet vid godkänd föranmälan från elnätsbolaget och resterande 25% vid påbörjad installation. Betalning ska vara Yellow Home tillhanda inom 10 dagar från fakturadatum.


16. Data och Övervakning

För anslutning till internet krävs att Kunden har Wifi-täckning där Produkterna är installerad. Kunden ansvarar för att internetanslutningen fungerar.


17. Meddelande till Kundens Försäkringsbolag

Kunden ansvarar för att dennes försäkringsbolag meddelas om installationen av Produkterna.


18. Systemvillkor

Produkterna är balanserade mellan nominell likström hos solcellspanelerna och växelström hos växelriktaren.


19. Marknadsföring och Sociala Media

Kunden ger Yellow Home rätt att använda bilder av Kundens egendom, Produkterna och installationen för marknadsföringsändamål.


20. Garantier

Yellow Home lämnar en 5-års reklamationsrätt på installationsarbete och följer tillverkarens garantier för produkter, inklusive eventuella separata garantier för batterier.


21. Skador och Ersättning

Yellow Home ansvarar för att ersätta eller åtgärda skador på Kundens egendom som orsakats av grov försumlighet. Yellow Home ansvarar inte för personskador som uppstår på grund av att Kunden eller tredje part befinner sig på installationsplatsen utan tillstånd. Kunden ansvarar för att säkerställa att arbetsområdet är säkert och att obehöriga personer inte vistas där.


22. Begränsat Ansvar

Yellow Home kommer att vidta rimliga åtgärder för att undvika skador på kundens egendom. Dock omfattar ansvaret inte normala installationsskador, såsom repor, bucklor, spruckna takpannor eller andra skador som kan uppstå vid installation. Yellow Home:s ekonomiska ansvar för skador, oavsett orsak, ska vara begränsat till den totala summan som betalats av Kunden för Produkterna. Indirekta skador, såsom produktionsförluster eller inkomstbortfall, ersätts inte.


23. Produktionsförlust

Yellow Home lämnar ingen ersättning för produktionsförlust på grund av omständigheter utanför deras kontroll.


24. Ångerrätt

Kunden har rätt att frånträda avtalet inom 14 dagar enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerrätten gäller endast fysisk person.


25. Ansvarsfriskrivning

Produkterna är inte Kundens huvudsakliga strömförsörjningskälla. Yellow Home ansvarar inte för förluster på grund av strömavbrott. Yellow Home frånsäger sig ansvar för alla kostnader som Kunden kan komma att ådra sig som resultat av installationen från nätbolag, myndigheter eller andra aktörer.


26. Force Majeure

Yellow Home är inte ansvarig för skada eller försening orsakad av omständigheter utanför dess direkta kontroll, såsom naturkatastrofer, krig eller allvarliga störningar i leveranskedja inklusive direkta underleverantörer.


27. Tvist

Tvister mellan Kund och Yellow Home ska i första hand lösas i godo. Om detta inte är möjligt så kan endera parten förskjuta tvisten till domstol.